Atrakcje Czarnogóry – najpiękniejsze miejsca, które warto zobaczyć.

Kilka lat temu pracowałam jako pilotka wycieczek dla jednego z bielskich biur podróży. W okresie letnich wakacji jeździłam na tak zwane wahadła. Zabierałam turystów z Polski i podróżowałam z nimi autobusem do Grecji, Bułgarii i Czarnogóry. Na miejscu spędzałam kilka godzin, po czym wsiadałam do autokaru z grupą kończącą urlop i wracałam do Polski. Tak trafiłam do Czarnogóry po raz pierwszy. Połączenie morza i gór sprawiły, że zakochałam się w tym niewielkim kraju. Latem namówiłam Patryka na nasz pierwszy w życiu zagraniczny roadtrip. Wsiedliśmy do Golfa V i ruszyliśmy odkrywać atrakcje Czarnogóry. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę.

Czarnogóra – praktyczne informacje

Czarnogóra to kraj o wielkości województwa lubuskiego, który najwygodniej zwiedza się samochodem. Drogi są dobrej jakości, ale trasy widokowe są często wąskie, strome i pełne zakrętów. Z naszych doświadczeń wynika, iż lokalni kierowcy jeżdżą dosyć nieostrożnie. W trakcie podróży, szczególnie w większych miastach widzieliśmy sporo wypadków samochodowych. Dlatego trzeba mieć oczy dookoła głowy.

• Od 2021 r. nie trzeba wyrabiać Zielonej Karty. Jest to dokument potwierdzający, iż właściciel pojazdu ma wykupione aktualne ubezpieczenie OC. Aktualnie Zielona Karta potrzebna jest m.in. w Macedonii Północnej i Albanii (warto wyrobić jeżeli planujecie wycieczkę objazdową). Kartę wyrobicie w swoim towarzystwie ubezpieczeniowych (zwykle bezpłatnie).
  • Czarnogóra to kraj, który nie należy do Unii Europejskiej. W związku z tym korzystanie z Internetu wiąże się z dodatkowymi kosztami. Po przekroczeniu granicy warto podjechać do pierwszego lepszego supermarketu lub salonu z telefonami komórkowymi i kupić lokalną kartę SIM.
  • Obowiązującą walutą jest euro.
  • Podczas naszej podróży noclegi rezerwowaliśmy, korzystając z serwisu booking.com na kilka godzin przed planowanym przyjazdem. Noclegi w górach były znacznie tańsze od tych na wybrzeżu. Niestety zauważyliśmy, że opis kwatery na portalu nie zawsze był zgodny z prawdą. Przykładowo szukając noclegu w miejscowości Bar, znaleźliśmy pokój z łazienką, kuchnią i salonem. Dopiero na miejscu okazało się, że kuchnię, salon i łazienkę dzielimy z parą mieszkającą w pokoju obok. W związku z tym, przed zarezerwowaniem obiektu w Czarnogórze warto dokładnie przeczytać komentarze i opinie wystawianie przez innych turystów.
  • W trakcie jazdy korzystaliśmy z map google offline, które zawsze ściągamy na osobny telefon. Trasę planowaliśmy na bieżąco. Będąc w Polsce, wypisałam atrakcje Czarnogóry, które chciałabym zobaczyć. Następnie sprawdzaliśmy ich położenie na mapie i dostosowywaliśmy trasę do naszego nastroju, pogody itd.
  • Czarnogóra graniczy z: Chorwacją, Bośnią i Hercegowiną, Albanią, Kosowem i Serbią.

Jak dojechać z Polski do Czarnogóry?

Zanim dotarliśmy do Czarnogóry zdecydowaliśmy się zwiedzić kilka miejsc w Chorwacji. Nasza trasa wyglądała następująco:

dzień 1: Żywiec – Słowacja – Węgry – Chorwacja (okolice PN Jeziora Plitwickie)

dzień 2: PN Jeziora Plitwickie – Riwiera Makarska

dzień 3: Riwiera Makarska – Półwysep Pelješac

Na półwyspie spędziliśmy kilka dni, a następnie przejechaliśmy już do Czarnogóry.

Jeżeli chodzi o drogę powrotną, to wybraliśmy następującą trasę:

Czarnogóra – Serbia – Węgry – Słowacja – Polska.

Podróżowaliśmy w dniu roboczym, dzięki czemu udało się nam uniknąć korków na granicach i cała trasa przebiegła bardzo sprawnie.

Czy istnieje alternatywa do podróży samochodem z Polski?

Oczywiście, że tak. Do Czarnogóry dolecicie z Polski tanimi liniami lotniczymi. Na miejscu można wynająć samochód i odwiedzić najpiękniejsze atrakcje Czarnogóry.

Atrakcje Czarnogóry – jakie miejsca warto zobaczyć?

Poniżej przeczytacie, jakie atrakcje Czarnogóry odwiedziliśmy podczas podróży do tego pięknego kraju.

Najbardziej znane atrakcje Czarnogóry: Trasa widokowa wzdłuż Zatoki Kotorskiej

Zwiedzanie Czarnogóry rozpoczęliśmy od wizyty nad malowniczą Zatoką Kotorską, która uznawana jest za jedną z 20 najpiękniejszych zatok świata. Równocześnie jest to jedna z najbardziej znanych atrakcji Czarnogóry. W 1979 r. Boka Kotorska została wpisana na listę światowego dziedzictwa kulturalnego i przyrodniczego UNESCO. Jest to jedno z najchętniej odwiedzanych miejsc w Czarnogórze. Zatoka otoczona dwoma masywami górskimi Orjen i Lovcen, które łączą się z morzem, czasami porównywana jest też do norweskich fiordów. W Norwegii jeszcze nie byliśmy, ale wizytę nad zachwycającą Boką Kotorską możemy Wam polecić.

Jak najlepiej zwiedzić to miejsce?

Najlepiej będzie objechać zatokę dookoła, pokonując widokową drogę P1 oraz zatrzymać się w położonych na brzegu miasteczkach. Wycieczkę proponujemy rozpocząć wcześnie rano. Startujemy z okolic miasteczka Herceg Novi i jedziemy do miejscowości Perast.

Perast – perła Boki Kotorskiej

Perast to niewielkie, portowe miasteczko, które odwiedzamy z samego rana. Unikamy dzięki temu tłumu turystów oraz problemów z zaparkowaniem. Perast nazywane jest perłą Boki Kotorskiej i urzeka śródziemnomorską architekturą. Warto zaplanować spacer nadmorską promenadą i zobaczyć starówkę. Spacerując po miasteczku, zapewne zwrócicie uwagę na dwie wysepki, na które w ciągu kilku minut można dostać się łodzią. Jedna z nich to sztuczna Wyspa Matki Bożej na Skale, która jest symbolem miasteczka. Na wyspie znajduje się wzniesiony w XVII wieku kościół ze słynącym z cudów obrazem. Tuż obok zlokalizowana jest wyspa świętego Jerzego z klasztorem z XII wieku.

Kotor

Kotor przywitał nas deszczem. Pamiętam jak, siedzieliśmy smutni, jedząc kanapki i gapiąc się na wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO wieżę zegarową. Starówka Kotoru uznawana jest za jedną z najciekawszych i najatrakcyjniejszych na adriatyckim wybrzeżu. Nie będziemy jednak wypisywać tutaj zabytków, które można zobaczyć w miasteczku. Polecamy Wam zgubić się między budynkami, przyjrzeć architekturze i policzyć ile kotów spotkacie na swojej drodze. Kotor to królestwo tych zwierzaków.

Atrakcje Czarnogóry warte uwagi: Twierdza św. Jana w Kotorze

Naszym zdaniem – najlepszy punkt widokowy na Zatokę Kotorską.

Jeżeli miałabym wymieniać najlepsze atrakcje Czarnogóry to wejście na Twierdzę św. Jana znalazłoby się na podium. Uwielbiamy punkty widokowe i muszę przyznać, że widok z twierdzy na Zatokę Kotorską i miasto dosłownie powalił nas z nóg (sama twierdza nie koniecznie). Pamiętajcie jednak, że wejście na wysokość 280 m n.p.m., po kamiennych stopniach, w ciepły letni dzień jest nie lada wyzwaniem. Wycieczkę na punkt widokowy zaplanujcie rano, kiedy jest chłodniej i mniej tłoczno. Fajnym pomysłem jest też spacer późnym popołudniem, kiedy zachodzące słońce doda magii temu miejscu.

Wejście na Twierdzę św. Jana jest płatne 8 euro.

W drodze na Twierdzę św. Jana

Widokowa trasa P1

To podobna jedna z najpopularniejszych tras widokowych w Czarnogórze. Droga P1 łączy miasteczko Kotor z dawną stolicą kraju – Cetynią. Na kierowców czeka 25 ostrych serpentyn, które stromo wiją się do góry ku przełęczy Krstac, położonej na wysokości 926 m n.p.m. W czasie jazdy będą towarzyszyć Wam niezapomniane widoki na Zatokę Kotorską. Prowadząc samochód, należy uważać, ale nie powinniście mieć problemów z pokonaniem tego odcinka trasy.

Widokowa trasa P1 - atrakcje Czarnogóry

Jezerski Vrh – Mauzoleum Piotra II Petrowica-Niegosza – Park Narodowy Lovćen

Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy w trakcie podróży po Czarnogórze, był Park Narodowy Lovćen.

• Wstępy na teren parków narodowych w Czarnogórze są płatne. W przypadku PN Lovćen koszt biletu dla osoby powyżej 7 roku życia to 3 euro.

Celem naszej wyprawy był drugi co do wysokości szczyt pasma górskiego Lovćen położonego w Górach Dynarskich – Jezershi Vrh (1657 m n.p.m.). Jeżeli lubicie góry, ale niekoniecznie chce się Wam zdobywać je pieszo, to Czarnogóra będzie dla Was idealnym wyborem. W wiele niezwykle widokowych miejsc można dotrzeć samochodem. Podobnie jest w przypadku szczytu Jezerski Vrh. Praktycznie na samą górę, bez problemu wyjedziecie drogą asfaltową.

Nasz pobyt na szczycie nie trwał zbyt długo, ponieważ już w trakcie jazdy dopadła nas ulewa. W ciągu krótkiego okienka pogodowego udało podejść się nam pod Mauzoleum Piotra II Petrowicza-Niegosza, które jest jedną z największych atrakcji tego miejsca. Nie wchodziliśmy do środka, ale podobno sklepienie mauzoleum pokryte jest 200 000 tysiącami złotych płytek. W środku znajduje się sarkofag ze szczątkami Niegosza oraz jego pomnik. Piotr II Pietrowicz-Niegosz (1813-1851) był lubianym i szanowanym przez mieszkańców władcą Czarnogóry. Jego ostatnią wolą było, aby po śmierci spocząć na szczycie Jezerskiego Vhru.

Dla nas pogoda nie była zbyt łaskawa, ale w słoneczny dzień panoramy rozciągające się dookoła są warte zobaczenia.

Atrakcje Czarnogóry: wybrzeże

W trakcie pobytu w Czarnogórze nie odwiedziliśmy wszystkich miasteczek na wybrzeżu. Jeżeli mam być szczera, to lokalne plaże nie zachwyciły nas w szczególny sposób. Być może stało się tak, przez wrażenie jakie kilka dni wcześniej, zrobiła na nas przepiękna linia brzegowa Chorwacji. Być może powodem był środek sezonu turystycznego i zatłoczone plaże zastawione leżakami. Kiedy dzisiaj wspominamy Czarnogórę, to na pierwszy plan wysuwają się malownicze góry, kręte widokowe drogi, Zatoka Kotorska czy Jezioro Szkoderskie, o którym przeczytacie niżej.

Punkt widokowy na wyspę Sveti Stefan

Podróżując Magistralą Adriatycką (droga E80) w stronę miejscowości Bar, warto zrobić krótki przystanek na niewielkim punkcie widokowym. Najlepiej wkleić w nawigację te dane -> 7V5W+7CF Pashtrovici, Sveti Stefan, Czarnogóra. Przy malutkim parkingu znajduję się budka z pamiątkami, więc bez problemu rozpoznacie to miejsce.

Wyspa Sveti Stefan to dawna ufortyfikowana osada rybacka, która dzisiaj pełni rolę luksusowego kurortu Czarnogóry. Mimo iż ceny noclegów zwalają z nóg, a miejsce nie jest dostępne dla wszystkich turystów, wyspa to swoista wizytówka kraju. Zdjęcia kamiennych zabudowań, pokrytych czerwonymi dachami często pojawiają się na pocztówkach, pamiątkach i przewodnikach po Czarnogórze.

Bar

Miasto Bar to największy i najważniejszy port Czarnogóry. Podobnie jak w przypadku innych miast położonych na wybrzeżu – nie zachwycił nas. Ma jednak kilka plusów:

• jest całkiem niezłą bazą wypadową do zwiedzenia południowej części kraju,
  • można dostać się do niego pociągiem z Podgoricy (gdzie znajduje się lotnisko),
  • miasto położone jest pomiędzy Morzem Adriatyckim, a pasmem górskim Rumija dzięki czemu widoki cieszą oko,
  • w okolicy znajduje się około 20 plaż idealnych na letnie lenistwo,
  • około 5 kilometrów od centrum można zobaczyć klimatyczne ruiny Starego Baru.

Ulcinj

Ulcinj to najbardziej na południe wysunięte miasto Czarnogóry. Ze względu na położenie przy granicy z Albanią, zdecydowanie czuć w nim klimat tego kraju. Do Ulcinji turystów przyciąga przede wszystkim najdłuższa, 12-kilometrowa piaszczysta plaża w Czarnogórze – Velika Plaža.

Zatoka Valadamos

W drodze do Ulcinji warto zaglądnąć na punkt widokowy Vidikovac Valdanos Viewpoint i podjechać nad zatokę Valdanos widzianą z góry. Po dłuższym pobycie w mieście to piękne, zielone miejsce wygląda jak prawdziwy raj. Największe wrażenie robią mijane po drodze gaje oliwne. Podobno w okolicy zatoki rośnie aż 18 000 tysięcy drzewek, których średni wiek to 800 lat. Niesamowite!

Ulubione atrakcje Czarnogóry – trasa widokowa P16 łącząca wybrzeża

O trasie dowiedzieliśmy się z przewodnika po Czarnogórze autorstwa Aleksandry Zagórskiej-Chabros. Muszę przyznać, że widokowo zrobiła na nas ogromnie pozytywne wrażenie. Podczas jazdy mieliśmy okazję podziwiać nie tylko wybrzeże Morza Adriatyckiego, znad którego startowaliśmy, ale również piękne Jezioro Szkoderskie. Oprócz widoków na akweny wodne towarzyszyły nam również piękne góry pobliskiej Albanii. Trasa miejscami wiodła wąskimi drogami, dlatego wybierając się w tamte rejony zachowajcie ostrożność podczas jazdy i zatankujcie samochód.

Przejeżdżaliśmy przez następujące miejscowości: Bar – Vladimir – Ostros – Virpazar. Trasa miała ok. 70 km.

Ulubione atrakcje Czarnogóry: Jezioro Szkoderskie

Jezioro Szkoderskie to największe jezioro na terenie półwyspu Bałkańskiego. Przebiega przez niego granica między Czarnogórą i Albanią. Na terenie Czarnogóry utworzono Park Narodowy Jeziora Szkoderskiego, którego zadaniem jest ochrona fauny i flory, a zwłaszcza licznych gatunków ptaków.

Fajną atrakcją jest rejs łodzią po jeziorze. My nie korzystaliśmy z tej możliwości, ale dowiedziałam się, że rejsy rozpoczynają się w miejscowości Virpazar. Prawdopodobnie konieczna jest wcześniejsza rezerwacja wycieczki. Polecam wpisać w wyszukiwarkę hasło typu: Skadar Lake boat trip/tour i wybrać interesującą Was opcję. Możecie również skorzystać z formularza zamieszczonego na stronie polskiego biura podróży, które organizuje www.hvala.pl

Na rejs można wynająć łódkę na wyłączność lub dołączyć do rejsu grupowego.

Spotkany przy trasie P16

Żabljak

Kolejnym przystankiem w trakcie naszej podróży była miejscowość Żabljak. Porównaliśmy ją z Patrykiem do Zakopanego kilkanaście lat temu. Jest to doskonały punkt wypadowy w góry, gdzie znajdziecie noclegi w bardzo atrakcyjnych cenach. Tak jak wspominałam wcześniej, rezerwując pokój na bookingu, zawsze czytajcie opinię. My pierwszą noc w Żabljaku spędziliśmy w niewielkim domku, gdzie zmieściło się kilkunastu turystów, gospodarze dzielili z nami swoją prywatną łazienkę, a przez nasz pokój musiała przejść dziewczyna mieszkająca obok. Było to dosyć zabawne doświadczenie 😉

Park Narodowy Durmitor – nasza TOP atrakcja Czarnogóry

Park Narodowy Durmitor to zdecydowanie nasz nr jeden, jeżeli chodzi o atrakcje Czarnogóry! Jesteśmy miłośnikami natury i aktywnego wypoczynku i to właśnie z tym miejscem mamy najlepsze wspomnienia. Cudowne górskie trekkingi, fenomenalna trasa widokowa, kanion rzeki Tary… o wszystkich atrakcjach przeczytacie poniżej.

Wędrówka na szczyt Planinica 2330 m n.p.m.

Wizytę w jednym z pięciu Parków Narodowych Czarnogóry rozpoczęliśmy od spaceru nad górskie jezioro polodowcowe Crno Jezero. Jest to jedno z najbardziej znanych jezior w Czarnogórze oraz doskonały punkt wyjścia w masyw Durmitoru. Celem naszej wędrówki był widokowy szczyt Planinica 2330 m n.p.m. Inspiracją do tego trekkingu był artykuł na blogu Oli, która opisała kilka propozycji górskich wycieczek na terenie Parku Narodowego Durmitor. Jest to propozycja całodniowej wędrówki, którą polecam osobom z dobrą kondycją fizyczną.

PN Durmitor

Ulubione atrakcje Czarnogóry: Trasa widokowa P14

Czarnogóra to prawdziwy raj dla miłośników górskich krajobrazów, które można podziwiać bez większego wysiłku. Dzieje się tak za sprawą ogromnej ilości dróg panoramicznych, które rozsiane są po całym kraju i stanowią niewątpliwą atrakcje Czarnogóry. Szosa P14 prowadząca z Żablijaka do miejscowości Plužine (lub odwrotnie) to zdecydowanie najpiękniejsza trasa widokowa w tym kraju. Muszę przyznać, że zrobiła na nas ogromne wrażenie. Wąska, kręta, asfaltowa droga wiedzie między szczytami pasma górskiego Durmitor, a w najwyższym miejscu przebiega na wysokości 1900 m n.p.m. Imponujące górskie szczyty, skały i soczyście zielone łąki – na przejechanie tej trasy najlepiej poświęcić cały dzień.

Co ważne droga P14 zimą jest nieprzejezdna ze względu na zalegające masy śniegu. Trasa przejezdna jest zwykle dopiero w okolicach maja/czerwca.

Jeżeli podróżujecie drogą, należy zakupić bilet do Parku Narodowego Durmitor – 5 euro. My zrobiliśmy to u strażnika, który przemieszczał się po trasie podczas postoju na jednym z punktów widokowych.

Szosa P14

Prutaš

Podczas wizyty w PN Durmitor mieliśmy wybrać się tylko na jeden trekking w góry. Jednak przemierzając kolejne kilometry widokową drogą P14, nogi aż rwały się do wyjścia z samochodu. I tak spontanicznie zdecydowaliśmy się na kolejną wycieczkę. Tym razem wybór padł na Prutaš – widokowy szczyt o wysokości 2393 m n.p.m. Początek szlaku znajduję się przy szosie P14, dlatego wystarczy zaparkować samochód i można ruszać na wędrówkę. Naszym zdaniem to doskonały pomysł na urozmaicenie przejazdu trasą widokową.

PN Durmitor
W drodze na Prutas

Kanion rzeki Pivy i Pivsko jezero

Uwaga! Przed Wami najbardziej niebieskie atrakcje Czarnogóry. Kiedy dojedziecie już do miejscowości Plužine, warto kontynuować wycieczkę szosą M18. Droga ta prowadzi wzdłuż kanionu rzeki Pivy. Turkusowy kolor rzeki i jeziora jest obłędny! Zapewniam Was, że dawno nie widzieliście czegoś tak pięknego. Rzeka Piva tworzy głęboki na 1200 m wąwóz, a jezioro Pivsko to sztuczny zbiornik i drugie co do powierzchni jezioro Czarnogóry. Przejazd drogą M18 i wykutymi w skale tunelami również będzie nie lada gratką dla każdego kierowcy.

Widok na Pivę

Kanion rzeki Tary

Wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, kanion rzeki Tary w Czarnogórze stanowi część Parku Narodowego Durmitor. Jest to jedna z najsłynniejszych atrakcji Czarnogóry uwielbiana przede wszystkim przez miłośników sportów wodnych. Rzeka Tara słynie bowiem z organizowanych na niej raftingów. W najgłębszym miejscu kanion osiąga głębokość 1300 m, co czyni go najgłębszym w Europie.

Jeżeli tak jak my wolicie zobaczyć kanion rzeki Tary z góry, warto wybrać na krótki spacer po równie ciekawym moście Đurđevića. Okolice mostu przyciągają nie tylko miłośników przyrody, ale również chętnych na przejażdżkę tyrolką, która zawieszona jest pomiędzy brzegami kanionu.

PN Biogradska Góra

Park Narodowy Biogradska Góra był jednym z ostatnich miejsc, jakie odwiedziliśmy w trakcie pobytu w Czarnogórze. Został utworzony w 1952 i jest jednym z najstarszych parków narodowych w tym kraju. Obejmuje pasmo gór Bjelasica, których najwyższym szczytem jest Crna Glava 2139 m n.p.m.

Wstęp na teren parku kosztuje 4 euro (dzieci do 15 roku życia wchodzą za darmo).

Celem naszej wędrówki był spokojny spacer wokół Jeziora Biogradskiego położonego na wysokości 1094 m n.p.m. Wokół jeziora biegnie przyjemna ścieżka dydaktyczna. Co więcej, nad jeziorem znajduje się kemping. Jeżeli nie podróżujecie samochodem, niestety nie dojedziecie tam komunikacją miejską. Jedyną opcją dostania się do tego miejsca jest dojazd taksówką z jednej z pobliskich miejscowości np. z Kolasina lub Majkovac.

Otoczenie Jeziora Biogradskiego i rozciągające się dookoła góry przypominały mi nieco Bieszczady. Szczerze przyznaje, że nie zrobiły na mnie tak spektakularnego wrażenia, jak odwiedzone wcześniej pasmo Durmitor. A może byliśmy już tak przesyceni pięknymi widokami, że kolejne atrakcje Czarnogóry nie zapierały już tchu w piersiach. Być może dobrym pomysłem byłoby zobaczenie tego miejsca w pierwszej kolejności.

Kolašin

Wiecie, że w Czarnogórze można jeździć na nartach? Miejscowość Kolasin to znany ośrodek turystyki narciarskiej. Miasto znajduje się u podnóża gór Bjelasica i Sinjajevina. Latem stanowi dobrą bazę wypadową do uprawiania turystyki górskiej. My zatrzymaliśmy się tam na ostatni nocleg.

Czy warto pojechać do Czarnogóry?

Zdecydowanie tak! Jeżeli jeszcze nie mieliście okazji zwiedzić tego pięknego kraju, koniecznie zacznijcie planować podróż już dzisiaj. Polecamy Wam zobaczyć wszystkie atrakcje Czarnogóry, które wymieniliśmy w artykule. W razie pytań służymy pomocą 🙂